آتشی که 1500 سال روشن مانده است! + عکس
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۴۲۶۸
آتشکده یزد، گرچه قدمت آن به دوران پهلوی میرسد و ساخت آن به ۸۰ سال قبل باز میگردد، ولی آتشی که درون آن میسوزد بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده است.
به گزارش برنا؛ در واقع، این آتش فروزهای است از آتش آتشکده کاریان در لارستان که به عقدای یزد آورده شد و نزدیک به ۷۰۰ سال در آنجا روشن نگه داشته شد؛ سپس در سال ۵۲۲ از عقدا به اردکان منتقل شد و نزدیک به ۳۰۰ سال نیز در اردکان یزد روشن بود تا اینکه در سال ۸۵۲ از اردکان به یزد نقل مکان کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استان یزد، چند آتشکدهی معروف زرتشتیان را در خود جای داده است که همین امر از دلایل جذب زرتشتیان سراسر کشور و جهان به این استان زیبا محسوب میشود. این عمارت از جمله بناهای مقدس زرتشتیان است که قدمتش به آبان سال ۱۳۱۳ ه.ق، دوره پهلوی اول، باز میگردد. طبق مستندات تاریخی به نظر میرسد این مکان با سرمایهی یک زرتشتی به نام همابائی در قطعه زمینی که به همت تعدادی از زرتشتیان ایران، از جمله برادران امانت با کمک بودجهی اهدایی از طرف انجمن پارسیان هند، در زمینی موقوفی به نام اردشیر مهربان رستم امانت (پدر برادران امانت)، ساخته شده است. گفته میشود نقشهی خانهی آتش، توسط مهندسان پارسی کشیده شده و مرحوم ارباب جمشید امانت، مسئولیت و مدیریت ساخت این بنای مقدس را به عهده گرفته است.
داخل شدن به این مکان که بهعنوان نیایشگاه زرتشتیان در نظر گرفته میشود و همانگونه که برای انجام عبادت سلسله مراتبی وجود دارد، همواره برای نیایش کنندگان دین زرتشتی نیز با آداب و آئینی خاص همراه بوده است چراکه در دین زرتشت نیز مردان و زنان باید برای ورود به این مکان بهترتیب از کلاه و روسری سفید و همچنین لباسی به رنگ روشن استفاده کنند. پوشیدن کفش نیز که از دیرباز در فرهنگ ایران برای ورود به مکانهای مقدس جایز نبوده، از جمله ممنوعات واردشدن به آتشکدهها به شمار میرفت و پس از اسلام نیز این آداب در ورود به مساجد رعایت میشود، همچنین پاکیزه بودن افراد نیایشکننده نیز یکی دیگر از قوانین داخل شدن به این عمارت محسوب میشود.
زمانی که این آتشکده در فهرست آثار تاریخی کشور رسید، گروهی از زرتشتیان با این موضوع چندان موافق نبودند چراکه معتقد بودند با ورود گردشگران به این مجموعه باعث از بین رفتن آرامش نیایشگران شده و نیز پاکیزگی این مکان که در دین زرتشتی از جایگاه والایی برخوردار است، ازبین میرود. اما به دلیل درخواست زیاد گردشگران برای بازدید از این مکان، بخشی از آن برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است و امروزه در زمره جاهای دیدنی استان یزد قرار دارد.
آتشکدهی آذر گشنسب تکاب
طبق نوشتهها و نقل قولهای تاریخی به نظر میرسد در زمان حکومت پادشاهان ساسانی، سه آتشکده که به دلیل قدمتشان از شکوه و اهمیت بالایی برخوردار بودند: آتشکدهی آذر گشنسب یا آذرگشسب واقع درشهرستان تکاب در تختسلیمان، آتشکدهی آذر برزینمهر در روستای فشتنق خراسان رضوی و آتشکدهی کاریان یا آتشکدهی فرنبغ کاریان فارس در روستای کاریان از توابع جویم لارستان. این سه آتشکده نسبت به سایر آتشکدهها منزلت و شهرت بیشتری داشتند. همین امر سبب شد تا آنهارا آتش وَرهُرام یعنی آتش پیروزی بنامند.
از جمله آتشکدههایی که محافظت از آتش ورهرام را به عهده داشت، به آتشکدهی آذرفرنبغ معروف است که در شهر کاریان فارس قرار گرفته بود. متاسفانه مسئولان و محافظان این آتش، در قرن دهم میلادی، به دلیل حملهی دشمنان به شهر یزد، مجبور به انتقال آن به آتشکدهی بزرگ شهر شدند. اما این آتشکده در سال ۵۱۳ هجری قمری تخریب و زرتشتیان را وادار به جابهجایی مجدد آتش مقدس خود کرد. آنها در غاری که در کوه اِشکَفت یزدان (بین عقدا و پارسبانو) قرار داشت، رفته و آتش ورهرام را به مدت ۳۰ سال از گزند بیگانگان حفظ کردند.
به نظر میرسد پس از آن مجبور به انتقال مجدد آتش ورهرام شده و به مدت دو قرن دیگر برای جلوگیری از تجاوز بیگانگان، در روستاهایی که محل زندگی زرتشتیان یزد شناخته میشد، مورد حفاظت و پاسداری قرار گرفت. در سال ۷۵۰ هجری قمری، روستایی به نام ترکآباد در نزدیکی اردکان ساخته و اکثر زرتشتیان یزد بویژه موبدان به آن منطقه، نقل مکان کردند. آتش مقدس نیز به ترکآباد منتقل شده و به مدت زمان ۳۰۰ سال، در روستای ترکآباد نگهداری و محافظت شد. متاسفانه جامعهی زرتشتیان ترکآباد به مرور زمان از هم گسیخته شد و آتش مقدس بار دیگر به شریفآباد منتقل و در سال ۱۱۸۹ هجری قمری مجددا به یزد بازگردانده شد. زرتشتیان مجبور شدند آتش مقدس را در محلهی دستوران یزد (کوی موبدان)، در خانهی کوچکی بهصورت مخفیانه نگهداری کنند.
این مسئله تا زمانی که به دستور رضاشاه مجوز احداث آتشکدهی یزد صادر شد، ادامه داشت. سرانجام با این مجوز رسمی، زرتشتیان نیز توانستند بدون ناراحتی و تحمل سختیهای گذشته، عبادتگاهی در شان و منزلت خود داشته باشند. آتش مذکور، در ظرفی بزرگ از جنس برنز، درون محفظهای ساخته شده از شیشه، مرتفعتر از سطح زمین، در اتاقی تقریبا وسیع و در مکانی که از نور خورشید فاصله دارد، نگهداری میشود. البته اتاقهای دیگری برای انجام مراسم و تشریفات نیایش و عبادت زرتشتیان توسط معماران سازندهی این بنای ارزشمند در نظر گرفته شده است که در اطراف اتاق نگهداری آتش، تعبیه شدهاند.
مسئولان این بنای ارزشمند زرتشتی، وظیفهی روشن نگهداشتن آتش این آتشکده را به فردی مطمئن و مورد اعتماد واگذار کردهاند. خوشبختانه آتشکدهی زرتشتیان یزد یا آتشکدهی بهرام، در سالهای اخیر مکانی دوستداشتنی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی قلمداد میشود. بازدیدکنندگان تنها از پشت شیشه اجازهی دیدن آتش مقدس را خواهند داشت، چراکه طبق نقل قول مردم و زرتشتیان یزد و طبق آئین زرتشتیان نفسهای انسانها نباید با آتش پاک برخورد کند.
معماری آتشکدهبا بررسی ساختمانهایی که بهعنوان آتشکده مورد استفاده قرار میگیرند، به این اصل خواهیم رسید که از دوران باستان، آتشکدهها بدون هرگونه تجملات و زرقوبرق و بهصورت مکانی ساده و مقدس طراحی و ساخته شده است. آتشکده بهرام نیز همانند همتاهای خود، از معماری و طراحی ساده و زیبایی برخوردار است. طراحی این مکان بر اساس سلسله مراتب و حوزه بندی فضایی آتشکدههای پارسیان هند در نظر گرفته شده است ولی معماری این بنا نیز همانند سایر بناهای ساخته شده در مناطق کویری ایران، همان الگوهای معماری ایران را دارد. این بنا در مرکز حیاط قرار گرفته و درختان همیشه سبز، آن را محصور کردهاند. ارتفاع آن به ۲۱ متر بالاتر از سطح زمین میرسد و برای وارد شدن به آن مکان، عبور از ۸ پلهی تعبیه شده ضروری است.
نگارهی فَرَوَهَر و سرستونهای سنگی، ابهت و زیبایی خاصی را برای ساختمان آتشکدهی بهرام به ارمغان آورده است. در واقع میتوان اینگونه بیان کرد که معماری به کار رفته در این اثر مقدس، از آثار معماری معاصر یزد محسوب میشود که در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی توسط سازندگان هنرمند، احداث شده است.
همچنین این سرستونها و سنگهای گلداری پایین دیوارها، از هنرمندی استادکاران و هنرمندان استان اصفهان است که پس از تراشیدن سنگها در اصفهان، آنها را به شهر یزد منتقل کردهاند. به نظر میرسد کاشیکاری صورت گرفته در نگارهی فروهر بالای سردر ورودی خانهی آتش زرتشتیان نیز توسط هنرمندان استان یزد انجام گرفته است. طراحان و استادکاران نیز دیوارهای داخل ساختمان را با اشکالی از تصاویر زرتشت و جملههایی برگرفته از کتاب مقدس اوستا، بسیار زیبا و هنرمندانه تزئین کردهاند.
حوضی دایرهای شکل و بزرگ در ابتدای ورودی عمارت آتشکده، زیبایی ویژهای را به این بنای مقدس بخشیده است که طبق آئین حوضهای سراسر دنیا، کف آن توسط سکههایی که بازدیدکنندگان داخل آن انداختهاند، فرش شده است. به نظر میرسد قرار گیری آتشکده در مقابل حوضی از آب، از خصوصیات این مکانها محسوب میشود. زرتشتیان آتش مقدس را در اتاقی که معماران آنرا در مرکز ساختمان احداث کردند، قرار دادند. به این وسیله آتش از تابش نور خورشید دور خواهد بود. در اطراف آن نیز اتاقهایی برای انجام فریضهی نماز و نیایش مخصوص زرتشتیان در نظر گرفته شده است
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: یزد دین مردان و زنان کفش ایران آثار تاریخی تجاوز نور خورشید گردشگران داخلی و خارجی زیبایی معماری زمین استان اصفهان فرش یزد آتشکده زرتشتیان یزد نظر می رسد محسوب می شود آتشکده ها ساخته شده ترک آباد آتش مقدس آتشکده ی خانه ی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد از تغییر نام استقلال
آفتابنیوز :
حسن روشن کاپیتان و بازیکن اسبق تیم استقلال درباره بحث تغییر نام باشگاه استقلال از سوی مالکان جدید این باشگاه به "استقلال خلیج فارس" اظهار داشت: با توجه به مسائل سالهای گذشته از دهههای ابتدایی انقلاب و حتی پیش از آن پیرامون موضوع خلیج فارس و حساسیتهای موجود بین کشورهای حاشیه نشین عربی به نظر من انجام این کار میتواند به نوعی حاشیه ساز باشد.
وی افزود: من از سالها پیش سنگ کلیه سنگ داشتم که بعد از مراجعه به پزشکان مختلف در داخل و خارج از کشور و شنیدن توصیه آنها در این باره که، چون خطری برایم ندارد پس به آن نباید دست بزنم به این نتیجه رسیدم که کاری به کارش نداشته باشم. تقریباً همه پزشکان گفتند ممکن است با تحریک این بخش از کلیه ام مشکلات دیگری اضافه شود. الان هم تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس دقیقاً حکم همین موضوع را دارد که میتواند حاشیههایی را برای این تیم با طرفداران میلیونی به وجود بیاورد.
پیشکسوت استقلال ادامه داد: علاوه بر همه این مسائل این تیم از ابتدا در شهر تهران متولد شده و توسط گروهی که آن را تیم دوچرخه سواران نامیدند شکل گرفته و در نهایت امروز نزدیک به ۵ دهه است که همه آن را به نام استقلال میشناسند. این تیم نمیتواند مثل تیمهای دیگر کشور از یک شهر به شهر دیگری برود یا نامش به نام شهر دیگری صدا شود، چون این بیحرمتی به مردم تهران است. استقلال در تهران دارای اصالت بوده و تغییر نام این تیم به خلیج فارس مثل این است که این تیم را از تهران برده باشند.
روشن اضافه کرد: لابد با توجه به تمایل مالکان جدید باشگاه بعد از چند وقت بازیهای خانگی استقلال را هم از تهران به بندر ماهشهر میبرند که البته هیچ بعید نیست و این با ذات فوتبال و آنچه این باشگاه را در تهران به این سابقه و قدمت اصلا همخوانی نخواهد داشت.
بازیکن قدیمی فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: قطعاً به مردم تهران برمیخورد که چنین رفتاری با تیم شهرشان صورت بگیرد. مثل این است که تراکتور را در تبریز به اهالی زاهدان بفروشند و در ورزشگاه یادگار امام این شهر، تیم محبوبشان را با یک اسم دیگر صدا کنند و پسوندی به انتهای آن اضافه شود. درست است که خلیج فارس برای همه مردم ایران است، اما استقلال از اول در تهران بوده و متعلق به مردم تهران است. شاید بتوان در انتهای اسم استقلال داخل پرانتز خلیج فارس را هم قرار داد، اما تغییر نام این باشگاه در سطح بین المللی دردسرساز خواهد بود.
روشن تاکید کرد: این موضوع حتی ممکن است در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم باشگاه استقلال را به چالش بکشد و به دلیل حساسیتهای موجود در منطقه این تیم و حتی فدراسیون فوتبال ایران را درگیر مسائلی کند که باعث صرف انرژی و هزینه برای کشورمان شود بنابراین به نظر من این اقدام در چنین شرایطی بیشتر از اینکه به نفع استقلال باشد میتواند برای این باشگاه و میلیونها هوادارش دردسرساز بشود.
روشن درباره حضور مالکان جدید در راس باشگاه استقلال یادآور شد: اصلاً باید دید این افراد تازه وارد چه اقداماتی در نظر خواهند داشت. به هر حال آنها خودشان را مالک باشگاه میدانند و میخواهند هیئت مدیره و مدیرعامل خودشان را بگذارند. من باز هم تاکید میکنم نگران این هستم که تصمیم بگیرند بازیهای استقلال را در ماهشهر برگزار کنند. اصلاً آنها میدانند این باشگاه ممکن است سالی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد.
وی با اشاره به بخش اندکی از سهام باشگاه استقلال که هنوز در اختیار دولت است تاکید کرد: این مقدار حتی اگر یک درصد هم باشد میتواند در مواقع لزوم به عدد ۱+۵۰ درصد تبدیل شود. به همین خاطر است که میگویم نمیتوان به هیچ وجه حساب قطعی و ویژهای روی مالکان جدید باشگاه استقلال باز کرد. چون ممکن است در یک مورد و به خاطر مداخله در کارشان تصمیم بگیرند قید همه چیز را بزنند. اصلا آیا این حساسیتها رو یتیم استقلال را میدانند!
روشن در پایان گفت: به اعتقاد من مالکان جدید باید بیشتر از هر چیز روی تقویت آکادمیهای فوتبال باشگاه استقلال دقت نظر داشته باشندت، چون این باشگاه با پتانسیل بالای فوتبالی در سطح کشور میتواند از این طریق خودش را نسبت به جذب بازیکن بینیاز کند و یا از این محل درآمدزایی هنگفتی داشته باشد. البته باید از افارد سالم در آکادمیهای فوتبال استقلال بهره ببرند والا باز هم مسایل قبلی و حق حساب گرفتن از پدرومادران باب میشود.
منبع: خبر ورزشی